juli 26, 2024
Fotboll

Listan över casinon som sponsrar fotbollslag kan göras väldigt lång. Detta då det under många års tid varit väldigt vanligare att spelbolag går in för att sponsra olika ligor och lag, särskilt när det rör sig om större idrottsklubbar och fotbollsföreningar inom fotbollen. Spelbolagen ser nämligen en stor fördel i detta – de själva ges möjligheten att marknadsföra sina produkter och spel på ett bra sätt, där de via laget eller klubben kan nå ut till en mycket större publik.

Det är bland annat vanligt förekommande att lag i stora utländska fotbollsligor som Premier League sponsras av olika casinon och spelbolag, där lagen kan bidra till att flera miljontals människor uppmärksammar spelsajterna. Sen den svenska spellagen infördes år 2019 har det blivit allt vanligare att även svenska fotbollslag sponsras av spelbolag, som Svenska spel. .

Varför har sponsring av spelbolag blivit så vanligt inom sport?

Intresset för att spela online, inte minst casino, odds och betting, växer sig större och större för varje år. Detta resulterar i att spelbolagen som äger dessa casinon och spelsajter tjänar enorma summor pengar, vilket i sin tur medför att de har stora resurser att lägga på sådant som får deras egna bolag att utvecklas och växa sig ännu större.

Många av dessa casinon och spelbolag väljer då att lägga sina pengar på just marknadsföring i och med att det är en så viktig del i processen om att attrahera ännu fler besökare och kunder. Något som allt fler spelbolag upptäcker är att man genom att sponsra olika idrottsföreningar och lag, inte minst inom fotbollen, kan nå ut till en enorm publik.

De som är på plats för att kolla på fotbollsmatcherna och turneringarna är ju där för att de är intresserade av sporten. Många av dessa besökare är också intresserade av att spela på sporten genom casinospel, betting eller odds. De casino- och spelbolag som syns på matchtröjor, banderoller, bildskärmar och dylikt kan därmed bli uppmärksammade stort.

Sponsring av fotbollslag har inte alltid varit tillåtet i Sverige

Fotbollslag och spelare inom utländska sportligor, som Premium League, har under många års tid varit sponsrade av olika spelbolag och casinosajter. Detta har dock inte förekommit i Sverige då det inte varit tillåtet tidigare – då fick inte utländska spelbolag marknadsföra sig på ett sådant direkt sätt i landet.

När den svenska spellagen trädde i kraft år 2019 ändrades dock detta – i denna lag står det att spelbolag, även utländska sådana, nu får sponsra svenska idrottslag. Lagen som sponsras, vilket ofta är fotbollslag specifikt, får ofta stora summor pengar från spelbolagen, medan spelbolagen får stor exponering och riktigt bra marknadsföring.

Detta medför alltså att såväl fotbollslagen som spelbolagen kan dra stor nytta av att införa sådana ”samarbeten” med varandra, där de ger och tar på sätt som bidrar till ökade möjligheter för utveckling och tillväxt. Samtidigt bör man vara medveten om att sponsorerna har en stor påverkan på sporten överlag, på både bra och mindre bra sätt.

Så påverkar spelbolagen sporten

De fotbollslag, föreningar, klubbar och ligor som sponsras av olika spelbolag ges möjligheten att dra in väldigt mycket mer pengar än vad de icke sponsrade lagen gör. Detta bidrar till att de ekonomiska klyftorna i sporten frodas och blir ännu större, vilket i sin tur skapar en stor och osund obalans.

De lag som blir sponsrade av ett spelbolag får tillgång till resurser och tillgångar som medför att de hela tiden kan bli bättre – de har råd att göra riktigt bra och kostsamma investeringar i de bästa spelarna, i utbildningar, i resor och annat som bidrar till deras utveckling. Lagen som inte blir sponsrade kommer hålla sig på samma nivå och kämpa om de lägsta placeringarna.

Sponsringen blir avgörande för lagens framgång

Rent konkret innebär detta att fotbollslagen och spelarna egentligen inte har någon vidare chans att utvecklas och jobba sig uppåt om man inte får sponsring, trots att lagets grundläggande egenskaper och kvalitéer är väldigt goda och potentialen därmed borde vara väldigt hög.

Utan istället avgörs frågan om vilket lag som kan bli bäst av vem som sponsras. Om man däremot ser till de möjligheter som de sponsrade fotbollslagen och spelarna ges finns det mycket som talar för att casinosponsring inom sport kommer med många fördelar.

Det blir inte helt rättvist, och de lag som inte blir erbjudna sponsring får inte i närheten av samma chans som de sponsrade. De bästa kommer alltså bli ännu bättre och större, hela tiden.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *