juli 26, 2024
Viaplay vinter

Viaplay Vinter fortsätter att samla storpublik till streamingtjänsten Viaplay och TV6. Söndagens längdstafett för damer sågs som mest av 1 140 000 tittare på TV6, och skidsporten var mest sedd av Viaplays samtliga sporträttigheter.   
– Det är en gnistrande fin siffra som vi är riktigt glada och stolta över. Att för andra helgen i följd även nå en sammanlagd räckvidd på över två miljoner är ett kvitto på att tittarna hittar till våra sändningar på TV6 och Viaplay. Nu ska vi fortsätta vinna tittarnas förtroende med det fina innehåll vi erbjuder, säger Lotta Folcker, sportchef NENT Group Sverige. 

Svensk skidsport firade nya triumfer när längdlandslaget tog sig an de norska hemmahoppen i Lillehammer.
Redan i samband med sprintprologerna på fredag förmiddag började publiken samlas framför Viaplay Vinters sändningar. Maja Dahlqvist och Frida Karlssons storartade segrar hjälpte till att bygga upp intresset för söndagens stafetter, som resulterade i att en miljonpublik följde damlandslagets kamp med Norge och Ryssland på TV6. 1 140 000 är en historiskt stark tittarsiffra och går in på tredjeplats över sportsändningar på TV6 under 2021, endast överträffad av handbollslandslagets medaljmatcher från VM i Egypten.
Vintersporten sätter även ett rejält avtryck på på streamingtjänsten Viaplay, och är sedan premiärhelgen mest streamad av NENT Groups samtliga sporträttigheter. En sammanlagd ökning på sju procent för skidsändningarna sedan förra helgen visar även på en positiv trend.

Pigga och nyfikna

Viaplay Vinter-helgen ramades in av en hemmastudio ledd av Johanna Ojala och Katarina Hultling, medan en på plats-studio med Lovisa Lagerkvist Giertta som programledare såg till att tittarna kom nära dramatiken i Lillehammer.
– Under ett års förberedelser har vårt mantra varit att komma in pigga, nyfikna och heltäckande. Ett 40-tal handplockade, utpräglade lagspelare med spetskunskaper har nu visat vad vi går för. Och det känns fortfarande som att vi är i starten av långloppet, säger Jonas Berg, exekutiv producent NENT Group.

– Jag tycker att det är riktigt kul att se bra sändningar och det får vi verkligen göra. Våra idrotter, just nu framför allt längd, driver intresse och tittande precis som vi alltid gjort. Våra idrotter är också starkt förankrade hos svenska folket, och att man verkligen följer oss är viktigt när det gäller att skapa förutsättningar för fler barn och unga som så klart ger ännu fler framgångar i spår och backar, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet.

Så sänder Viaplay Vinter

Viaplay: Vintersportens nya hemvist direktsänder alla tävlingar från NENT Groups skid- och snowboardsporträttigheter samt erbjuder fullmatade studiosändningar, extramaterial och mycket annat med 48 timmars reprisfunktion och utan reklam.
TV6: Sänder allt från NENT Groups längdskidåkningsrättigheter, upp till hälften av de alpina tävlingarna, ett urval av tävlingar från freestyle och backhoppning, och med potential att visa från resterande FIS-discipliner.

V sport vinter: Ny dedikerad vintersport-kanal som kommer att direktsända från en stor del av NENT Groups FIS-rättigheter – upp till hälften av de alpina tävlingarna, ett urval från snowboard, freestyle, freeskiing, backhoppning, nordisk kombination samt även konståkning, skridsko och ishockey från NHL.

MER LÄSNING: Zlatan VM 2022 – Detta vet vi

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *